Home » , » RTM2 Online TV2 Malaysia Live Streaming

RTM2 Online TV2 Malaysia Live Streaming

Written By Admin on Kamis, 08 November 2012 | 05.30

RTM TV2 ataupun Radio Televisyen Malaysia 2 (RTM) merupakan sebuah stesen televisyen yang dimiliki oleh kerajaan Malaysia di bawah naungan Kementerian Penerangan Malaysia.

Penyiaran televisyen Malaysia RTM 2 ini bermula pada 17 November 1969 dan menawarkan program hiburan, filem dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Tamil, dan Mandarin.

RTM 2, juga dipanggil TV 2, bersama-sama dengan RTM 1 telah dilancarkan kebali dengan imej dan nama baru: TV2 - Dunia Ria menggantikan slogan sebelum ini Saluran Emas (The Golden Channel). Pelancaran ini dibuat pada 20 Ogos 2004, 2 minggu selepas pembaharuan imej TV 1 oleh bekas Menteri Penerangan, Datuk Paduka Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

RTM2 juga boleh ditonton di Astro saluran 102 (sebelumnya di Saluran 6, kemudian saluran 2).
Sebagai sebuah badan penyiaran kerajaan elemen-elemen seperti seks dan keganasan akan dikawal. Bagi bersaing dengan saluran swasta yang bertambah, beberapa program baru Playtime On 2, E-Shoppers, Whassup dan Elegance On 2 telah diperkenalkan melalui saluran berkenaan. Selain itu penonton kaum Cina juga dihidangkan dengan beberapa rancangan-rancangan seperti Dim Sum Hour, Gallery Phoenix dan Chopstick On 2.

Usaha menjayakan penjenamaan semula RTM, merupakan usaha bagi memupuk nilai murni yang menjurus kepada pembinaan sahsiah diri yang mantap akan menjadi asas dan teras TV2 yang baru ini. Walaupun TV2 lebih komersil, ia akan turut memikul tanggungjawab untuk mempromosikan nilai-nilai kekeluargaan yang tinggi melalui variasi programnya.

Pada 1 April 2006, RTM2 mengandaikan nama lamanya (dahulunya TV2), tetapi slogannya masih sama. Pada pukul 5:55 pagi 3 Januari 2006, RTM2 memulakan siaran 24 jam sehari buat pertama kalinya, menyiarkan lebih rancangan untuk sesiapa yang bangun lewat menonton televisyen.

RTM1, RTM2 dan 32 stesen radio RTM menyambut 61st Annivesary Bash tahun ini (2007).

TV Pendidikan juga dahulunya disiarkan pada hari Rabu dan Khamis waktu pagi hingga petang di RTM2 (1972 hingga 1999).

RTM2 bersiaran melalui Frekuensi Lebih Tinggi gelombang ke-III, walaupun beberapa tempat di Malaysia menyiarkannya dalam UHF. Di Lembah Kelang, ia dipancarkan dari Menara Kuala Lumpur di saluran VHF 8, dengan siaran lemah dari Gunung Ulu Kali di saluran VHF 10 di beberapa tempat di Lembah Kelang.

Lebih terbaru, saluran ini telah dikritik kerana tidak menyiarkan kebanyakkan perlumbaan F1 (hanya 7 dari 17 perlumbaan ialah siaran langsung, kebanyakkanya adalah siaran tertunda). Banyak penonton merasa susah hati kerana RTM tidak serius dengan liputan tersebut dan hak liputan ini seharusnya dikembalikan kepada stesen TV swasta.
Share this article :

0 komentar:

Posting Komentar

Product :
 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Inhil Media - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger